“Slimme energiesoftware wel klaar voor de toekomst”

Is de energietechnologie klaar voor een samenleving die volledig op groene energie draait? Het onevenwicht van vraag en aanbod bij wind- en zonne-energie wordt vaak nog als probleem beschouwd, maar Enervalis bedenkt er pasklare oplossingen voor. “Onze software drukt de energieprijs en voorkomt black-outs”, zegt CEO Stefan Lodeweyckx.

EnervalisGroene stroom uit zonne- en windenergie is niet altijd nodig op het moment dat hij gegenereerd wordt. Daarom moet het plaatselijke energienet de stroom meteen consumeren ofwel opslaan. Stefan Lodeweyckx van Enervalis: “Er is dus niet alleen infrastructuur nodig zoals batterijen en omvormers, maar ook geavanceerde software. Die moet kunnen voorspellen wanneer energie nodig is, wanneer ze opgeslagen kan worden en waar ze het eerst moet worden toegewezen.”

“Wij ontwikkelen zulke software om intelligente energienetwerken optimaal te laten draaien. Elektrische wagens, warmtepompen of huishoudtoestellen kunnen zo beter worden aangestuurd. Of nog: toestellen leren op momenten van energiebeschikbaarheid louter de benodigde hoeveelheid energie opvragen. ”

Elektrische laadpalen

Enervalis opereert vanuit de GreenVille Campus in Houthalen-Helchteren, te midden van andere groene bedrijven en organisaties. Voor zijn software vindt het bedrijf afnemers in de hele Benelux, onder meer in het Nederlandse Den Haag. Daar experimenteert het bedrijf samen met het stadsbestuur en de netbeheerder met een slim besturingssysteem voor elektrische laadpalen. “Over de hele stad staan meer dan 500 laadpalen voor elektrische wagens. Het huidige probleem? Elke laadpaal krijgt lineair dezelfde hoeveelheid stroom toebedeeld, ongeacht het lokale verbruik. Sommige punten bieden daardoor te weinig stroom of kampen met een overaanbod. Daarnaast hebben autobestuurders de neiging om de batterij van elektrische wagens volledig op te laden. Ze vragen zich niet af hoeveel stroom ze echt nodig hebben tot een volgende herlaadbeurt. Onze sturingssoftware tracht die beschikbare hoeveelheid stroom wél optimaal te verdelen. Daar profiteert het netwerk van, zonder dat gebruikers aan comfort inboeten”, aldus Lodeweyckx.

Concreet gaat het piloot-besturingssysteem van Enervalis onder meer na wat het verbruik is bij elke laadpaal én van elke gebruiker. Automobilisten krijgen het voorstel om minder stroom op te laden, in ruil voor een gunstiger tarief. Deze data verwerkt het sturingssysteem samen met specifieke netwerkinfo tot duidelijke patronen over consumptie, productie, flexibiliteit of energieprijzen. Lodeweyckx: “Het softwaresysteem doet dit op basis van een ingebouwd artificieel intelligentie-element, dat zich baseert op zelflerende algoritmes. Het zijn intelligente instructies die het besturingssysteem helpen om optimaal in te spelen op verandering. Door de lagere prijs moedigen we gebruikers aan om hun energie op momenten van grote beschikbaarheid af te nemen; zo lossen we ook capaciteitsproblemen op.”

Heterogene netwerken

Enervalis richt zich in de eerste plaats op kleinere bedrijven, die hun (hernieuwbare) energiehuishouden graag slimmer willen aansturen. “Het gaat ook om energieleveranciers, aanbieders van elektrische wagens, bouwmaatschappijen of steden. We bieden hen een softwarepakket aan waarmee ze zelf aan de slag kunnen.” Maar kunnen kleine bedrijven zo’n complex besturingssysteem wel betalen? Lodeweyckx: “Op basis van de waardevermeerdering die de nieuwe aansturing hen oplevert, bieden we een dienstverlening aan. Elk bedrijf kan dus bij ons terecht.”

Steeds meer softwareontwikkelaars leggen zich toe op slimme netten. Waar maakt Enervalis het verschil? “Wij specialiseren ons in heel heterogene netwerken, waar verschillende toestellen en verbruikers samenkomen”, zegt Lodeweyckx. “Tal van bureaus ontwikkelen software voor homogene energienetwerken, afgestemd op maat van grote bedrijven. Zulke energiesystemen zijn redelijk log, waardoor ze geen rekening kunnen houden met de grote massa, de honderdduizenden of zelfs miljoenen eindgebruikers. Daarom richten we ons op kleinere bedrijven, waar we het systeem kunnen aanleren om in te spelen op specifieke noden van werknemers of aangesloten toestellen. Voor de aansturing van deze heterogene netwerken zijn heel complexe algoritmes nodig. Tot een zekere schaalgrootte is dat realistisch. Omdat onze besturingssystemen flexibel af te stellen zijn, kan een brede waaier aan eindgebruikers en toepassingen het energienetwerk gebruiken.”

Turteltaks

“Ook van particulieren en gebouwbeheerders ontvangen we steeds meer vragen”, aldus Lodeweyckx. “Zij zullen de Vlaamse energieheffing (de zogenaamde Turteltaks) moeten betalen of worden momenteel extra belast omwille van grootverbruik op zonne-energie (prosumententarief). Dit moedigt uiteraard aan tot intelligente oplossingen om het eigen opgewekte vermogen beter te gebruiken. Toch helpen we particulieren liever niet één-op-één maar via channel partnerships met grote concerns. Sinds kort werken we samen met het Zweeds-Zwitserse ABB, een multinational die zich toelegt op energie- en automatiseringstechnologie. Samen gaan we een complete smart-gridoplossing ontwikkelen voor gebruik in nieuwe nul-energiewijken in de Benelux. Op die manier bereikt onze technologie langs één kanaal meteen honderdduizenden eindgebruikers.”

“En zo willen we alle zwartkijkers bewijzen dat ze ongelijk hebben over de ontwikkeling van slimme energienetten. De technologie is wel al klaar voor de toekomst”, stelt de CEO van Enervalis formeel. “We moeten er enkel nog samen onze schouder onder zetten.”

Enervalis krijgt steun van het KIC InnoEnergy Highway-programma van de Europese Commissie, dat bedoeld is om innovatieve ondernemingen op het gebied van duurzaamheid en energie te ondersteunen. ‘KIC’ staat voor ‘Knowledge and Innovation Communities’, geïntegreerde samenwerkingsverbanden tussen ondernemingen en onderzoekscentra.

Dit artikel verscheen in de eerste editie van Mblad, in januari 2016.